söndag 10 februari 2008

Martin Dahlin och jag

En av mina äldsta - och bästa - vänner heter Ove Larsson och var under många år målvakt i flera av de lag jag tränat (Falu IBK, Slätta IBK och Envikens IF). Otroligt lojal och ställde alltid upp när man än kallade. Och lika snäll som Ove är bredvid planen, lika hetlevrad var han på. En och annan utvisning för kastade hjälmar har kunnat räknats in på kontot, liksom bruten både hand och fot. Det gör nämligen rätt så ont när man slår och sparkar i målburen efter insläppt mål. Till pluskontot hör att Ove hade det bästa utkast jag sett en målvakt ha.

Däremot blir Ove alltid väldigt rolig när vi har fest. Vilken vi inte har så ofta nu (typ vartannat år), det var lite vanligare i vår ungdom. I sina yngre dagar somnade alltid Ove i halvtid på Tipsextra (som det hette förr). Halvtid i Tipsextra var ungefär 16:45. Längre upp i åren, även då lite susig - men alltid glad, införskaffade han sig vissa ritualer, närmare bestämt fyra stycken:

1) Alltid be att man spelade låten If looks could kill med Heart (minst tre gånger).

2) Ett antal gånger per kväll säga "I said, welcome to my show". För varje gång svårare och svårare att höra. Lite som Grevinnan och betjänten-Look-a-like.

3) Tala om att han var en lika bra målvakt som Andreas "Anky" Olsson.

4) Skjuta undan bordet och visa innebandyräddningar.

En gång hamnade vi i en diskussion om inställning och attityd på planen. Av någon anledning jämförde Ove sig själv med Martin Dahlin, den gamle hjälten från VM i fotboll -94. Han tyckte att de båda var lika tuffa och hade en bra inställning. Ove avslutade, lite sluddrigt, diskussionen med:

Jag, jag, jag... jag och Martin Dahlin är, är, lika, enda, enda skillnaden är att han är vit och jag är svart!

*****

Sanna Kallur! Jag tror inte vi förstår hur stort hennes världsrekord är.

*****

Apropå inställning, det är självklart bra att ha fokus och göra saker ordentligt och riktigt. Det får dock inte gå till överdrift. Som till exempel den gamle hjälten och tränarlegenden i Sovjets hockeylandslag, Viktor Tichonovs svar då en spelare frågade om han fick åka på sin fars begravning.

- Varför ska du det? Han är ju redan död.

*****

Då hördes ett skott. Det var snön som hade smällt.

*****

Var domaransvarig för Polis-SM för några år sen. Följande direktiv gavs till domarna:

Ta med en siren i stället för pipa.

Inga utvisningar för fasthållning, det ingår i deras jobb.

Extra viktigt att hålla koll på skotten.

Alla utvisningar är villkorliga, fast med övervakare. Alltså spel sex mot fem.

Lagen får inte ta ut målvakten, poliser få ju inte ha öppen bur.

Ha överseende att tröjorna är för stora, tänk på lagens långa arm.

*****

Nu ska jag städa barnens leksaksförråd. Lär väl ta ett par timmar.

*****

Att dela är glädje
/Nordström/

Inga kommentarer: