torsdag 21 februari 2008

Heja Leksand!

En av Sveriges - och därmed världens - bästa målvakter i innebandy genom tiderna är Stefan Matsson. Denna levande legend som stod i mål i klassiska Kolarbyn/Fagersta och Sjöstad, och som höll nollan i VM-finalen i Globen 1996. Vad många inte vet är att han i början av karriären alltid stod i mål i en Leksandströja. När regeln kom som sade att målvaktströjorna var tvungna att vara föreningsbundna var det oerhört nära att Stefan lade av bara för att han inte fick stå i mål i sin Leksandströja längre.

Vilken fantastisk tur att han inte gjorde det.

Men det var lite typ Rekord-Magazinet över det hela, eller Buster. Men Stefan är en oerhört trevlig och jordnära kille, och en fantastiskt duktig målvakt som jag dömt många gånger men även spelat mot.

Och faktiskt gjort mål på.

*****

En gång på den gamla goda Falu IBK-tiden (nuvarande IBF Falun) gav jag ett löfte om att jag inte skulle klippa mig förrän vi förlorade. Tyvärr för mitt hår så vann vi elva matcher i rad. Och på den här tiden spelade vi inte match så ofta som man gör idag. Vilket innebar att jag var väldigt långhårig.

Jag såg ut ungefär som Mel Gibson i Dödligt Vapen-filmerna - fast mycket fulare förstås.

Till slut, inför ett DM i Leksand, så klippte jag mig ändå dagen före. Till lagkompisarnas stora besvikelse. Ännu mera besvikna blev dom efter första matchen i DM. Eftersom vi förlorade den.

Hair kan vi snacka om att vi inte kammade hem några prispengar.

Idag ser mitt hår ut som att jag inte vunnit en match på flera år.

*****

Föreningsnamn, part III

Tjejernas IBK - spelade inte som kärringar

IBK Ikaros - upp som en sol, ned som en pannkaka

BK Hybris - satsade alltid för högt

IBK Knickers - mellanlag i serien?

BK Imål - sköt dom utanför nån gång?

Tivoli Udde IBK - full cirkus när de kom till stan

IBK Klampar - kanske inte kända för sin smidighet

IK Salamander - hade alltid olika matchtröjor

Det var allt. För den här gången i alla fall, jag kanske skrapar fram några fler ur historiegömmorna i sinom tid.

*****

När Fehnerbache i tisdags avgjorde sin match i Champions League i 87:e minuten hade matchhjälten ett mycket passande namn:

Senturk.

*****

Klassisk uppläsning från 80-talets Sportspegeln:

Och så har vi den rätta V5-raden:

1, 2, 3, 4 och 5... nej, vänta, det var ju loppen!

Skojigt.

*****

Snart kommer bloggen, på Super-Henkan Olssons ( spelandes i IBF Falun Elit) begäran, att handla mycket om Citat, dvs roliga saker som folk sagt. Jag har samlat på mig en del genom åren. Be there or be square!

*****

Nu ska jag se andra halvlek på Henriklarsingborg - PSV Eindhoven. Philips Sport Verein, vilket klassiskt namn, för resten.

Det hade nog inte varit lika fränt om de hetat Duracell Sport Verein.

*****

Förbjuden väg är ofta hårt sliten
/Nordström/

Inga kommentarer: