måndag 18 februari 2008

Men jag får prata!

Under dom år som jag och brorsan dömde på elitnivå träffade man ofta på alla stockholmslag som Kista, Järfälla, Balrog, Haninge och Fornudden. Dessa lag som kryllade av stjärnor och profiler var ganska väl medvetna om hur de kunde bete sig beroende på vad det var för domare dom hade. Några få domare hade dom mycket stor respekt för, de flesta i domarkåren käkade dom upp om dom fick möjlighet. Oss käkade dom definitivt INTE upp.

Efter att jag trappat ned pga familjeskäl så blev Peter "The Big Kahuna" Bergestål brorsans domarkollega. Han blev dock vid ett tillfälle knäskadad så jag fick göra tillfällig comeback med brorsan. I elitserien. Ett och ett halvt år efter senaste elitmatch. Och i derbyt mellan Haninge och Balrog. Något rostig var man men det gick på rutin. Tog Balrog på 2 utvisningar för snack - tänk att man alltid skall utmärka sig - vilket gladde Lasse Granqvist något oerhört. Han var nämligen domarobservatör på oss på den matchen och som han uttryckte det i en paus: här har dom snackat hela säsongen och ingen domare har vågat göra nåt, och så kommer du ur ditt vinteride och plockar dom två gånger, helt underbart!, sa han på sitt karakteristiska begeistrade kommentatorsvis.

Men nu till det roliga: Efter dessa två utvisningar var det mycket lugnt och en bit in på den tredje perioden kommer "the living legend" Bruno Lundberg i Balrog fram och följande utspelar sig:

- Per, får jag säga något (Bruno)
- Ja, visst. (jag)
- Bruno, gå därifrån! (lagkamrat)
- Det är lugnt (jag)
- Bruno, gå bort för fan! (lagkamrat)
- Men det är OK! (Bruno)
- Kom hit på en gång, Bruno! (tränare)
- Men jag får prata! (Bruno)
- BRUNO GÅ DÄRIFRÅN! (hela bänken)
- MEN JAG FÅR JU PRATA FÖR FAN (Bruno)

Snacka om respekt.

Men han fick prata.

Och Lasse G garvade återstoden av matchen.

*****

Enligt text-TV så blir det ingen comeback för Foppa i vår. Oväntat?

*****

Brorsan gör nån halvcomeback då och då och förra söndagen var det dags. Vi dömde två division 5-matcher (det är väl vad han fixar med sin mage numera) och efter ett mål kommer han fram till seket och säger:

- Jaha, målet gjordes av tjugo i åtta.
- Vaa?!
- Ja, 19 - 40.

Sa jag att vi är bröder?

*****

Här kommer nya fantastiska sanna föreningsnamn som funnits (nåt kanske finns än?):

IBK Pivot - undrar om dom hade slutspelsskägg?

FK Furan - ett mycket trävligt gäng

Boccia BoIS - ett riktigt kul gäng

Kosmos IK - obegränsade möjligheter

BK Termos - vad drack dom i pauserna?

Klubb Framtiden - före sin tid

BK Sting - dom hooka' inte sina klubbor, dom kupa' dom (dålig)

ganska coola är också:

IBK Zafir
IBK Kult
Heptagon
Tetra Pak

Fortsättning följer...

*****

Anders Staffas, sportjournalist på Falu-Kuriren hade en underbar anekdot i tidningen idag, helt i min smak, som måste återberättas:

Under en match hörde bandymålvakten i de lite lägre serierna rop från en kvinna, placerad bakom målet, som "ta den nu då" och "vad duktig du är". Han trodde det var en supporter tills han vände sig om och såg att

hon kastade snöboll med sin hund...

Magiskt roligt.

*****

Dömde en match igår med min kollega Mats Engström i herrfyran då något helt historiskt hände. Som kanske kan lära de yngre domarna något och som visar att man inte kan släppa iväg matcherna för långt; vissa lag och spelare klarar helt enkelt inte av det. Många spelare delar jättegärna ut en smäll men tål ingenting tillbaka utan grinar ihop. Och släpper man åt ena hållet måste man släppa åt andra och sen har man ett världskrig som ingen fredsförhandlare i världen kan ta en ur.

Det historiska var att vi fick bryta matchen efter 2:40 in i den första (!) perioden för att matchen var för stökig. Båda lagen var då helt galna och det var dom redan efter en minut. Då hade jag ändå (och då vet ni att jag är jag) släppt fyra-fem tvåor för jag tänkte att vi måste ju ge dom chansen. Men det gick inte.

Så vi kallade till oss kaptenerna och förklarade att det här går inte, ni får visserligen spela som ni vill men fortsätter ni så här har ni inga spelare kvar inom fem minuter. Det är dessutom farligt och stor skaderisk. Nu har ni en halvminut på er och talar om för era spelare och sen är det upp till er.

Resten av matchen var tuff, tät och spännande.

Och kolugn.

*****

Tittade på TV-matchen Pixbo - Falun idag och kan konstatera några saker:

Falun spelar i alla fall inte tråkigare än vad Pixbo gör. Sen kan jag väl hålla med om att det lite konstigt att man varit med så många gånger på TV-matcherna. Men det är ju liksom inte föreningens fel.

Faluns straff var inte straff, det var en klockren brytning. Men det är lätt att se i soffan.

Jon Möllersten skulle haft MINST fem minuter för den armbågen som var tydligt avsiktlig. men det är också lätt att se i soffan.

Det mesta är lätt i soffan (tänk bara vad bra och duktig man är på allting där).

Utom möjligen att hålla sig vaken.

*****

Tomma tunnor skramlar mest
/Nordström/

Inga kommentarer: