onsdag 17 oktober 2007

Barn är hårda, domare är mjuka

Har under många år dömt en turnering i Falun som heter Dragplåstret. Det är en drogfri turnering för alla högstadieskolor i Falu Kommun. Brukar alltid spelas en fredagskväll på Lugnet i samband med disco och bad bland annat. Oerhört mycket publik och en fantastisk stämning. Alltid.

Jag har dömt elitserien, SM-finaler och landskamper men inget är värre än finalerna i denna turnering. En gång i niornas final var det över 2000 personer inne i Lugnethallen; man kunde inte komma nånstans (publiken satt på sargen t o m), man hörde ingenting och varje gång man blåste frislag, oavsett håll, kom det en toarulle insinglandes... Enda gången i karriären man haft spagettiben.

Klasslagen mixas vilket får till följd att det är mycket varierande klass, vissa spelar ju inte ens innebandy utan håller på med andra sporter också. Detta har ett renderat ett antal roliga kommentarer genom åren. Till exempel: "Här får du en tjuga, gå och köp en regelbok". Det är ju lite kaxigt av nån som inte ens var född när jag höll min första domarkurs...

Från en trettonårig flicka i åttonde klass då jag släppte en fotpass som ej var avsiktlig: "Det är väl inte fotboll, CP!" Interesting point of view...

Roligast alla kategorier, all-time-high, top of the pops är dock en liten kille i sjunde klass som vägrade gå med på att det han gjort var frislag. Jag försökte förklara att han gjort fel men "Nähä, det har jag inte alls. Det vet jag för jag har spelat innebandy varje dag dom två senaste veckorna".

Bara att acceptera.

*****

Vill ni läsa en riktigt spännande, nagelbitande och otäck bok, läs Fågelmannen av Mo Hayder. Brrr!

*****

Först kom Ingenting, sen kom ingenting, sen kom ingenting, sen kom Kents nya skiva. Köp!

*****

Vill inte vara negativ, men inte var det väl nån speciellt bra match av Sverige mot Nordirland ikväll? Zlatan blev, med några små glimtar som undantag, Zzzzzlatan. Nåja, det fixar sig i alla fall. Vi har ju ett lätt land i Lettland hemma i sista matchen... Och det blir dessutom säkert 0-0 i Madrid.

*****

Kan heller inte glömma domaren som blåste av på en träning han höll i för felaktig fint.

*****

Zzzzzz-dags.

*****

I morgon börjar resten av ditt liv
/Nordström/

Inga kommentarer: