tisdag 16 oktober 2007

Va? Får man inte tacklas?

90-tal, Hedemora, SM-Final för gymnasieskolor. En Hedemoraskola mot en Örnsköldsviksskola. I skolan från Ö-vik spelade - Martin Olofsson (en av världens två bästa innebandyspelare genom tiderna), Andreas Söderberg (Liten speedkula i MoDo Hockey) samt Anders Eriksson (gigantisk ishockeyback, sedermera NHL-proffs). Och säkert flera kändisar som blev just kändisar sen, men dessa kommer jag i alla fall ihåg.

Eriksson var inte bara stor, han var gigantisk. I första anfallet blev han utmanad av en Hedemoraspelare och - splasch! - så låg Hedemoraspelaren uppepå läktaren, rad två. Jag tog 2 minuter på Eriksson, sen förklarade jag lite försiktigt och pedagogiskt att innebandy och ishockey inte riktigt var samma sak. Han köpte det, resten av matchen var inga problem. Då var han gigant försvarsmässigt också. Söderberg och Olofsson hade show från minut 1 till minut 40.

Matchen då? Den vann Ö-vik. Med 16-2. Eller möjligen 16-3.

*****

Ett annat minne från en final i skol-SM (slutet 90-tal) jag har är när slutspelet i SM för högstadiet gick i FalunLugnet i gamla C-hallen. TV var t o m där och filmade, vilket var stort på den tiden, även om det bara var lokal-TV. Och då syntes Nordström i sitt esse.

Tyvärr var det när jag skulle vara alert och sprang baklänges vid en kontring. Brukar alltid gå bra, men just då när TV-kamerorna zoomade in lyckades jag, såklart, ramla. Visserligen via en bakåtkullerbytta uppe igen snabbt som en vessla. Men ändå.

Det måste vara nåt med vita linjer, jag tror att den vita färgen måste vara tjockare på nåt vis.

*****

Dagens Tom Wester måste bli en av alla de tävlingar han hittade på innan matcher och under cuper. Just denna inträffade i början på 90-talet på Åland. Vi bodde i Vikingahallen och hade lite tråkigt en kväll. Då fick Tom för sig att vi skulle ha klubbmästerskap i att ta sig över en gymnastikplint. I slowmotion. Än en gång. I slowmotion. Alltså, förklarade han, som om det skulle vara en TV-repris. Varifrån, jag undrar, varifrån får man en sån idé?

Hursomhelst, ett antal anmälde sig och vi fick många goda skratt. Stilarna var lika många som deltagarna. Jag vill minnas att nån från damlaget vann med en riktigt graciös uppvisning.

Tom själv då? Ja, han slowade sig upp för plinten, upp på den.

Sen ramlade han ner på andra sidan.

*****

Så har jag då sett min första SSL-match live. Falun- Balrog. Tyckte det var riktigt coolt med det gråa golvet, de svarta målområdena och svarta sargen med röda kanter. Sen att det var en svängig och spännande match gjorde ju inte saken sämre. Däremot fanns där en märklig synvilla; varje gång reklamen (via rullskylt) bakom mål bytte från vit intersportreklam till svart SSL-skylt såg det ut som sargen välte! Oerhört mystiskt...

Tycker Falun har ett bra lag med betoning på lag, mycket hemvävt och från närområdet, och dessutom ganska ungt. Kul att se att en sån som Fredrik Olsson håller än, går aldrig bort sig, och spelar mycket klokt. Överlägset bäst var dock Jonas Adriansson. Han dominerade totalt och måste vara den största talangen som kommit fram i Falun sen 74/75-kullen med Grane, bröderna Olsson, Kruse och Jernberg med flera.

Tyckte domarna skötte sig bra, men en sak: Har det blivit legitimt att hålla fast i motståndarens arm eller klubba när man är bollförare? Tror det hände minst 50 gånger. Anfallande spelare gjorde det HELA tiden. Och vann enorma fördelar av det. Snacka om spelförstörande, vilket jag vet SIBF gått ut stenhårt mot i år. Hade jag varit domare hade jag tagit så många tvåor och frislag att jag fått en lynchmobb efter mig och hittats hängande i Suptallen (kulturminne, bloggarens anmärkning).

*****

10 drinkar att bjuda vänner på när man har fest:

Bloody Mary
Gin och Tonic
Ragnar
Lumumba
Vodka och Red Bull
Vargtass
Tom Collins
Rom och Cola
San Fransisco
Gröna Hissen

Men, gott folk, bara i vetting mängd, bara i vettig mängd.

*****

En gammal IBK:are (pojke) träffade en annan gammal IBK:are (flicka) på krogen en gång.

Pojke: Ska vi gå hem till mig?
Flicka: Nej, jag går inte med vem som helst hem.
Pojke: Ska vi gå hem till dig då?

Klockrent.

*****

Adios Amigos!

*****

Du har bara en chans att göra ett första intryck
/Nordström/

Inga kommentarer: