måndag 1 oktober 2007

Hooked on a feeling

Tekning efter mål. Spelarna ställer upp. Klubban på ena spelaren är inte placerad helt rätt enligt regelboken. Jag uppmärksammar spelaren på detta och säger: Du, du måste ha rak klubba. Varpå han tittar upp på mig och säger: Måste jag ta bort hooken?

Det är inte ofta jag blir mållös.

*****

Dock var jag inte lika mållös som en av våra mest berömda domare genom tiderna, Karl-Heinz Seiler från Sandviken. Denna legend fastnade en gång i en urringning vid en tekning i en dammatch.

Uttrycket "Blås då domarn!" fick en delvis ny innebörd...

*****

Dra mig baklänges vad dom tjafsar om den där lördagsmorgonen i TV4. Vi skall vara glada att vi får vara MED i lördagsmorgon. Är inte det ett betyg så gott som något? Ett steg i taget, mina vänner, ett steg i taget.

*****

En annan rolig händelse inträffade på den tiden då det fanns fyra kryss på förlängda mållinjen (två inre och två yttre) En händelse som gör att man ibland undrar om hissen verkligen går ända upp på alla människor. Frislag, spelaren blir tillsagd att lägga bollen på det yttre krysset. Han går då UTANFÖR sargen och letar.

Jag menar, hur hade han tänkt slå frislaget?

Hissen kom inte ens iväg.

*****

Mina fem främsta innebandymeriter:

1) Tacklat omkull Tobbe Jonsson (han är 3 ggr så stor som mig, tänk er en hob och ett grottroll), storbacken i gamla Hölö SK. Jag passade på när han inte var beredd.

2) Visat ut sveriges lagkapten Robert Bodén (Pixbo) för snack i en landskamp. Rätt så kärringaktigt egentligen, men vafan, varför ska man förneka sig? Var man sveriges elakaste domare så var man ju tvungen att hålla uppe imagen...

3) Tunnlat Bruno Lundberg i Balrog. Att jag sen satt som ett frimärke i ribbstolen och Bruno log sist, det är en annan femma.

4) Gjort 3 mål i samma match på världens bästa målvakt Stefan Matsson. Jag minns dessutom när Matsson tänkte lägga av med innebandy då reglerna ändrades och han inte fick stå i sin Leksands IF-tröja.

5) Som domare fått BÅDE Tommy Jansson och Peter Ahnberg (båda då lirandes i Sjöstad) att vara tysta* en hel match. Jansson log dessutom. En gång.

* Det högsta enskilda jubel jag fått som domare var när jag visade ut ovan nämnde Jansson för snack i ett derby i numera avsomnade Stjärncupen mellan Sjöstad och NB87. Typ 3000 människor i ishallen i Karlstad stod upp och jublade. Av nån anledning var inte Jansson så poppis hos vare sig domare, publik, mot- eller medspelare.

*****

Nu måste jag göra nåra f-bannade domarlistor.

*****

Peace on earth
/Nordström/

Inga kommentarer: