torsdag 15 november 2007

Akta dig djävligt noga...

Nattraiden, Borlänge, 1987. Vi från Falu IBK (nuvarande IBF Falun) ställde alltid upp med flera lag i seniorklassen där vi delade upp oss i lite olika konstellationer. I ett av lagen spelade bland annat Lars-Erik Håkansson. Larsa, som han kallas, är en mycket lång och stabil herre. Han är nog över 1,90 och ger (även om han är otroligt snäll) ett ganska auktoritärt intryck av att han inte är nån man skall bråka med.

Hursomhelst, hans lag spelade match sent på lördagkvällen mot nåt Bonka-gäng som mest var med för att det var roligt och spelade väl nån form av vårdslös fritidsgårdsinnebandy. Rätt som det är så råkar en av motståndarna slå till Larsa över fingrarna. Vilket han inte skulle ha gjort. Larsa höjer sig i sin fulla längd och ryter med barsk stämma:

- Hörru din djävla Djungel-Jim! Kommer du i närheten av mig en gång till slår jag hjäl dig!

Blek och skräckslagen hoppade spelaren av planen.

Och bytte inte nåt mer under matchen.

*****

Grattis i efterskott förresten, Koppen!

*****

Minns en gång när jag var liten och var på semester i Lysekil med familjen. Min farfar var alltid med för att hjälpa till i hushållet (vilket gladde morsan oerhört...). Farfar var en riktigt poppis gubbe och alla på stranden (som återkom år efter år och kom från hela Sverige) kallade honom helt enkelt för, just, farfar. En gång spelade de äldre kort på stranden och en ganska stor summa låg i potten när alla hade visat sina kort (stegar, färger och kåk) utom farfar som var sist. Han tittade lite besviket på sina kort och sa:

- Satan, då vinner inte jag, jag har bara två par i åttor.

Vad säger man?

*****

Hade en lagpolare i gamla Falu IBK, Lars Sundgren, som var en oerhört juste (och fantastiskt bra, dessutom) spelare som nästan aldrig var utvisad.

Och när han väl blev det var bara för såna saker som hands, nick, liggande spel och avstånd. Och bara när det satt tjejer i sekretariatet.

Vi hade våra misstankar där...

Sunken, som han kallas, är för övrigt en av dem som verkligen gjort det som många skämtar om och som man hör skrönor om att folk har gjort. I en cupmatch i Mora (klassiska St Mikaelsspelen) slår Sunken världens största och långsammaste tunnel på en back, driver vidare men kan inte hålla sig utan vänder sig om och ropar:

Köp en korv med bröd till mig också!

*****

Apropå korv med bröd; jag hade äran att få närvara när Tom Wester fick oss att vrida oss i positiva plågor (skratt och tårar) när han skulle beställa i en korvkiosk och säger till tjejen i Sibyllaluckan:

- Jag vill ha en kokt med korv.
- Va?
- Jag vill ha en kokt med korv.
- Vaaa?
- Har ni inte kokt med korv?

Hon fattade ingenting. Och inte han heller.

Men vi hade fruktansvärt roligt.

*****

Apropå tunnel så är det roligaste uttryck jag hört av en tjej modell yngre (hon kan väl ha varit en 13-14 år) det då tjejen ifråga slagit en tunnel på en lite äldre manlig något sur lärare som var med och spelade. Den manlige läraren blev förnärmad av att bli tunnlad av en tjej så han slog henne helt enkelt på foten, vilket för övrigt kanske inte var så moget. Varpå tjejen utbrister:

- Hörru din djävla Gubbfyfan!

Gubbfyfan; vilket underbart uttryck...

***

Time's Up!

*****

En mosbricka tack!
/Nordström/

Inga kommentarer: