tisdag 6 november 2007

Hej, är du här också?

Under flera år var vi i Falu IBK (nuvarande IBF Falun) till Åland och spelade turnering. Ett år när vi gått till slutspel hittade vi inte till hallen (vi hade inte spelat där tidigare). Det var riktigt tidigt, första morgonmatchen och vi blev försenade. Tom Wester som då inte spelade med oss utan var coach frågade lite snällt domaren (som hette Westin och som jag tror var från Sörmland) om vi inte kunde skjuta på matchen i fem minuter. Alltså 08:05 i stället för 08:00. Vilket vi inte trodde skulle vara nåt problem. Och observera att Tom var mycket ödmjuk. Men ack vad vi bedrog oss...

Denne Westin fick då, helt omotiverat och helt plötsligt, ett tokspel vars like jag aldrig sett av en domare varken före eller efter. Han skrek VET NI NÄR JAG GICK OCH LA MIG IGÅR OCH VET NI NÄR JAG GICK UPP? HÄR BLIR DET DJÄVLAR I MIG INGEN ÄNDRAD MATCHSTART!

Okej. Förlåt. Då vet vi.

Det var bara att ställa upp med de som hade matchkläder på sig och köra. Trots allt vann vi matchen med 1-0. Ingen glömde dock denne Westin.

Året efter var jag och brorsan och dömde i Stjärncupen i Karlstad. Håkan fick nåt i ögat under en match och kunde inte döma. Matchen efter hade vi också och då kom Håkan fram till mig och sa: De har hittat en ersättare. Vad bra, sa jag. Det är Westin, sa Håkan. Varpå jag skrek: Aldrig i livet att jag dömer med den pajasen!

Då klev han fram. Han hade stått bakom Håkan.

Men den bjöd jag så gärna på.

*****

8-0. ÅTTA STRECK NOLL. Till Liverpool. Rekord i CL. Behöver inte säga nåt mer.

*****

Och nu kan definitivt ingen underskatta IBF Faluns herrar längre. 8-4 borta mot AIK är...elektriskt.

Och både Mattias Helgesson och Jonas Adriansson borde ha fått en landslagschans innan säsongen är över.

*****

Westin hade för övrigt nån frände från Södermanland (låt oss kalla honom JJ) som iklädd förbundsdomaroverall gav mig fingret bara för att jag tyckte att man inte skall blåsa utvisning för avstånd bara för att spelaren råkar ha lite stor näsa. Moget och seriöst uppträdande tycker jag. Om man säger så här; ett antal av domarna man sett på Åland har väl inte direkt hört till de bästa. Då är jag ändå snäll och diplomatisk. Kameler svaldes och mygg silades...

*****

Om ett skogsbolag hamnar i en rättegång, är det då bra eller dåligt med en fällande dom?

*****

Jag hade inte varit den jag är om jag ändå inte hade dömt matchen med Westin. För det gjorde jag. Och det gick bra. Jag tror att jag genom åren säkerligen dömt med uppemot 150 olika domare utan att nån match ballat ur eller att det inte fungerat. Jag är, i vissa avseenden, rätt så anpassningsbar. Och i andra avseenden säkert ganska stereotyp.

Men har var fortfarande en stor pajas.

*****

Snart kommer frugan hem från kvällsjobbet. Miss you like crazy!

*****

Be there or be square
/Nordström/

Inga kommentarer: