söndag 4 november 2007

Den ryska björnen

1995 (tror jag) spelades Junior- och Ungdoms-SM i Borlänge, närmare bestämt i Kupolen. Under denna helg spelades även fyra seniorlandskamper (två dam, två herr) mellan Sverige och Ryssland. Jag var tävlingsledare för SM:et och även medansvarig för landskamperna. Förutom att IBF Falun tog två guld och ett silver så kommer denna helg alltid att finnas i mitt minne.

Och detta på grund av en av spelarna i det ryska herrlandslaget. Själva matcherna var inget speciellt, Sverige var totalt överlägsna och de som representerade Ryssland var väl typ de spelare som hade råd (knappt) att åka till Sverige. Förmodligen var det ett klubblag. Däremot fanns det en spelare (hur jag än letar i minnet kommer jag inte ihåg namnet) som var, minst sagt, stor som ett hus. Hela jag vägde lika mycket som hans nacke.

Han var så lång och stor att han var tvungen att spela i långbyxor - det fanns helt enkelt inga shorts som passade... Detta tyckte vi var lite pinsamt så efter lördagens landskamp försökte vi ordna shorts till honom till söndagens match. Vi ringde alla sport- och vanliga klädesaffärer men det var omöjligt. Efter att ha jagat i HELA Borlänge hittade vi till slut ett par shorts i rätt färg. I storlek - XXXXL. Det är sant. Men de var fortfarande för små. Därför ordnade vi nån morsa till nån som klippte isär shortsen och sydde in kilar som var ca en dec breda. Sen kunde han ha dom...

Han slapp spela i långbyxor dag 2.

Och Michael Fasth skrattade så han nästan grät.

*****

Vilken sångerska låter mest när hon går? - Shirley Clamp.

*****

Och 'Pool spelade oavgjort igen. Oväntat. Not.

*****

När matchstraff utdelats skall det skrivas rapport av domarna. För att man skall kunna ge de drabbade rätt avstängning är det viktigt att domarna skriver tydliga och uttömmande rapporter. Följande två domarrapporter är verkliga:

1) Nian slog sjuan (det enda som stod överhuvudtaget).

2) Då sa han det där som jag tror att han sa men inte är riktigt säker på att han sa.

Dessa ledde INTE till avstängning. Konstigt.

*****

Jag är inte speciellt intresserad av politik men; när man utser ministrar och vad man nu utser som vinnare i ett val, tar man inte reda på nånting om eventuella gamla lik?

Tydligen inte.

*****

Har precis kastat mig in Åsa Larssons Det blod som spillts. Det är uppföljaren till Solstorm som just gått upp som film på biograferna (i och för sig, vad skulle den annars gått upp som där, ljudbok?) med Mikael Persbrandt och Izabella Scorupco. Scorupco som varit Bondbrud och gift med Mariusz Czerkawski som spelat hockey i Djurgården. Djurgården som har en målis idag som heter Daniel Larsson. Och som säkert har spillt blod nån gång.

Jäklar, vad bra jag band ihop allt det.

*****

Oerhört kul blir det om en tjej som heter Bea gifter sig med en kille som heter Näs i efternamn.

- Mitt namn är Näs. Bea Näs.

Snacka om att såsa till det.

*****

Lita alltid på din intuition
/Nordström/

3 kommentarer:

Erra sa...

Jag tror han heter Yuri Erofeev (eller Jerofejev, översättning från kyrilliska är alltid knepigt)

Per Nordström sa...

Tack Erra!

Hade för mig att han hette nåt sånt, men när jag sökte på Google kom det typ en miljard förslag på ryska sajter och annat.

Mvh Per

Unknown sa...

den svenska rasisten.
ingenting personell, bara en komplimang i utbyte
kvitto