fredag 16 november 2007

Kärt barn har många namn

När man som jag tränat (främst inom innebandyn men även i fotboll och badminton) närmare 500 personer under karriärens gång så har självklart en hel del smeknamn dykt upp. Smeknamn är faktiskt betydligt vanligare inom idrottsrörelsen än inom andra nischer och områden.

Ett smeknamn fås oftast via en händelse, ett intresse, en felsägning eller ett utseende. Jag har faktiskt skrivit en B-uppsats i Svenska om smeknamn på högskolan.

En del personer vet man knappt vad de heter på riktigt eftersom smeknamnet satt sig fast så starkt. Några glömmer jag aldrig, som till exempel:

Kastrullen, Zimbabwe, Hästen, Snoffa, Carllarsson, Purjo, Bullen, Freak, Bart, Black Beauty, Elvis, Stringela, Simpa, Froggen och Kenneth Kaunda.

Förutom dessa har vi också:

Hägring, Spaceman, Jernkula, Kemahl Kamel, Ribban, Fuffen, MC Hammer, Krutov, Indijenny Jons, Jesus, Sockan, Tommy Tuntank och Strumpan.

Och de bästa spar vi till sist:

Hemköps-Åsa
Klasöga
VM-Krille
Tacksamma Bosse
Sport-Goofy
Finger-Bengt

Och dessa är bara dom som jag kommer ihåg...

*****

Förra blogginlägget handlade mycket om korv med bröd. En gång när jag stod i kön på McDonald's (ni vet, matkedjan med nyttig mat) stod det en liten tant som säkert var 70 år framför mig. När det blev hennes tur utspelade sig följande konversation. Observera att vi alltså var på Donken, detta hamburgarnas paradis...

- Hej!
- Välkommen! Vad vill ni ha?
- En korv med mos.
- En vad då?
- En korv med mos, sa jag.
- Öööh... Det har vi tyvärr inte.
- Vad har ni då?

Ibland är det inte lätt när PRO anfaller.

*****

Kan rekommendera två böcker av det lite lättare slaget, men ändå oerhört läsvärda:

Fans av Fredrik Strage (handlar om galna och efterhängsna beundrare) och I Huvudet på Zlatan Ibrahimovic (handlar om - ja, gissa) av Simon Bank.

*****

Zzzzzzzz-dags!

*****

I'm Lovin' It!
/Nordström/

Inga kommentarer: