onsdag 28 november 2007

Innebandy är en publiksport

Satt i seket igår på IBF Falun Ungdoms match i division 2 herrar (tyvärr torsk i derbyt mot FC Kvarnsveden). Jag skötte klockan, och gud så nervöst det är nu med den effektiva tiden. Mycket värre än att döma, coacha och spela. Stopp- och startknappsfingrarna var, typ, förlamade efter matchen.

I första pausen kom jag i samspråk med två av legendbröderna Olsson, Fredrik och Henrik (Andreas satt väl utvisad nån stans). Vi diskuterade att innebandy måste vara enda sporten där det kommer in publik på planen i pauserna.

Vad kan då hända i en innebandypaus:

Jo, endera slänger nåra ungar in sina bollar och börjar lira och skjuta, nån liten bebis lyfts över av en spelarmorsa och kryper omkring på planen, eller så kommer nån in som skall träna efter eller har tränat, eller så står nån reservmålvakt med handskar i pausen och skjuter.

Jag menar, tänk om nåra kids skulle snöra på sig skrillorna i pausen i Ejendals Arena och dra iväg nåra slapshots. Eller om Jonas Björkmans lille son skulle gå in på centercourten i Wimbledon o slå nåra servar mellan tredje och fjärde gamet.

Eller, mellan första och andra heatet på 100 m fjäril i sim-VM:

- Kolla grabbar, det är tomt, vi dyker i!

*****

Skrev i en av de första bloggarna om målvakten som stod i mål i ett cyklop. Följande andra saker har spelare spelat - eller försökt få spela - i genom årens lopp:

Bandybyxor (målvakt)
Avklippta jeans
Helly Hansentröja (målvakt)
Fleecetröja (målvakt)
Lågskor
Handskar (utespelare)
Keps
Hatt
Peruk
Tofflor
Barfota (målvakt)

och faktiskt:

Plockhandske
Skoteroverall (målvakt)

För att inte tala om målvakten som gick under namnet Batman: han hade sytt fast en halvcirkel extra tyg under varje arm mellan midjan och mudden på ärmen. Detta gjorde att han såg ut som en fladdermus när han lyfte på armarna och därigenom täckte hela målet...

I dessa fall är jag säker på att det inte var bättre förr. Men fasen så mycket roligare!

*****

Gick på stan idag när jag väntade på bussen hem. Då kom det en buss åkande som det stod "Ej i trafik" på.

Alltså, hur går det till egentligen?

*****

4-1 hemma mot Porto och hoppet lever för 'Pool i Champions League!

*****

Även om det är svårt att tro, så var jag faktiskt en rätt så vass innebandyspelare en gång i tiden. Eftersom en del efterfrågat det, så kommer här mitt spelar-CV, samtliga uppgifter från tiden i Falu IBK (nuvarande IBF Falun):

Flest poäng i en match: 9
Flest mål i en match: 6
Flest assist i en match: 6

Vinnare av poängligan i fyra gånger

268 poäng (120+148) på 269 matcher

134 spelade matcher i rad 1989 - 1991

17 matcher i rad utan förlust säsongen 91/92
32 perioder i rad utan förlust säsongen 86/87

9 mål på 2 minuter (var 13:e sekund) i Nattraiden (småmål)

Obesegrad som tränare-CV:

25 seriematcher i rad utan förlust, spelande tränare Envikens herrar 97-99
21 segrar i rad, tränare IBF Faluns damer säsongen 96/97
22 matcher i rad i båset utan förlust, tränare IBF Faluns damer säsongen 98/99

Men det jag är mest stolt över i mitt total-CV:

Jag har faktiskt, och jag ljuger inte, dömt två matcher i rad en gång utan att ta en enda utvisning.

*****

Hoppas alla förstod ironin (fast meriterna är sanna) om dagens CV-hets. Fast jag var ändå ganska bra på att spela...

*****

That's all for tonight!

*****

Den som vet, den vet inte, och den som inte vet, den vet
/Nordström/

1 kommentar:

Mr Klister sa...

Så du har haft äran att döma mig alltså? Hmm, när begav sig det då? Eller jag kanske får vänta och läsa den historien i din blogg.

Har du varit med och mött/dömt Gimonäs CK från Umeå något? Skulle vara kul att höra vad någon utifrån tyckte om min gamla moderklubb.

Mr Klister