fredag 23 november 2007

Helt i sin egen värld

Som alla vet vid det här laget så var jag ett antal år under 90-talet i Karlstad för att delta i Stjärncupen. Detta både som spelare/tränare och som domare. Ett år var jag och Lasse Gradin där och dömde. Vi hade dömt tre matcher och skulle åka tillbaka till hotellet när vi såg att nåt dalalag skulle spela efter vår sista match. Vi tänkte att det kunde vara kul att se så vi stannade kvar. Och kvar blev vi. Men inte på grund av den matchen. Utan på grund av en av domarna som dömde matchen. Den absolut märkligaste domaren jag sett i min karriär. Och den är ändå lång.

Domaren i fråga var bara distriktsdomare och kollegan var förbundsdomare. Men distriktsdomaren tog inte bara över matchen från sin kollega. Han hade värre koll än KGB och Stasi på den gamla öststatstiden.

Bland annat så utspelades detta:

Han blåste högre än vad jag nånsin gjort (faktiskt),
blåste hela tiden innan den andre domaren hann (även mitt framför honom),
sprang över (!) på den andres sida och visade var frislag skulle vara,
förklarade allt för alla varför han blåste hela tiden
pratade, skrek, dansade omkring,
gjorde otroligt övertydliga tecken hela tiden,
pratade med publiken,
tog mikrofonen (!) och gav förklaringar till varför han dömt som han dömt och
mycket mycket annat.

Jag och Lasse satt som förstenade. Den här mannen var helt otrolig osann på nåt vis. Jag tror vi satt i tre matcher och bara tittade. Vi sa knappt ett ord till varandra. Men det absolut mest märkliga hände i periodpauserna. Då tog han en boll och gick ut på planen.

Och gick omkring mitt på planen, ensam. Och gjorde samma sak om och om igen. Kastade upp bollen högt i luften och när den kom ner så fångade han den i ena byxfickan. Detta gjorde han till synes helt omedveten om alla omkring honom.

Snacka om att vara i sin egen värld. Frågan är om han inte var i en helt annan värld än vår.

*****

Djävulberg, vad skönt det var att Sverige tog sig till EM. Och en makalös tur för Kim Källström att han gjorde mål. För det måste vara (ändå är jag i grunden en mkt positiv människa) den sämsta landskamp en svensk fotbollspelare av den kalibern gjort nån gång.

Nåja, nu blickar vi framåt och hoppas på ett bra EM i alpländerna (snacka om att lagen kommer att ha höga toppar och djupa dalar där). Och att man vågar satsa på lite nyare och offensivare laguppställning.

*****

Perfekta jinglar att spela när en från varje lag blir utvisade samtidigt:

Min bror och jag (Pontus & Amerikanerna)
Two tribes (FGTH)
Två av oss (X-models)
Hand i hand (Uggla)
Vara vänner (Jakob Hellman)

*****

Tänkte se filmen Déja Vu, men jag vet inte. Det känns som jag sett den förut.

*****

David Letterman är, och kommer alltid att vara, min absoluta talkshowfavorit. Och igår var Jerry Seinfeld där. Vilken högtidsstund!

*****

Eller jinglar man kan spela om nån blir utvisad igen:

He's back (Alice Cooper)
Here i go again (Whitesnake)
Som en boll kommer jag tillbaks till dig (MA Numminen)

*****

Världen yngsta kvinnliga skådespelerska, berömd redan i magen: Jodie Foster.

*****

Det känns på nåt vis som det är enklare att fylla på te om man tar koppen med sig.

*****

Om du retar dig på de små tingen, så är du väl inte större än så
/Nordström/

3 kommentarer:

pölen sa...

När du skriver dina berättelser, känns det som att man själv var där. Fortsätt skriva med dina härliga berättelser!

Pratat många i Falun dalmål?

Per Nordström sa...

Tackar som bockar!

De flesta pratar nog dalmål.. Hoppas Falun gör några dal-mål på lördag oxå:)

Hästen kommer att ligga i en påse med ditt namn på i cafét.

/Per

Innebandy Enligt Mig sa...

Först och främst, tack för ditt mejl. Influensan som drabbat mig kändes plötsligt roligare *ler*
Lovar att vara mig själv och komma ihåg handlingslistan. Rolig blogg du har.

Ang domaren
Han skulle passa i TV sändningarna... då skulle folk glömma vinkeln, dessutom ska ju domare prata i mic under match.