måndag 19 november 2007

Man kan vinkla saker olika

DM-final i slutet av 80-talet: Lugnets sporthall, Falu IBK - Domnarvets IBK. Hård match, mycket kamp. Men ärligt som det var på den tiden. Efter att ha drivit bollen efter sargen får jag en (juste) tryckare mot sargen på långsidan, tabbar balansen, far över sargen, snubblar in i en massa publik (bland annat spelare från andra lag) som sitter där. Ramlar in i några väskor, tappar klubban, fumlar upp mig, tar klubban och springer ut på planen igen. Med ett litet fånigt leende på läpparna.

Bollen kommer mot mig igen och jag tar emot den. Men nåt är fel. Jag är leftare och klubban har fel vinkel. Jag har nån annans klubba i handen. Det var bara att hoppa ut i publiken och byta tillbaka. Hur pinsamt på en skala 1-10? 11. Minst.

It's never been so wrong to be right.

*****

Jag vet inte vad man skall säga om Spanien - Sverige. På alla tre målen var det minst FYRA svenska spelare runt den som gjorde mål. Jag upprepar runt. Fast på ganska behörigt avstånd.

Om det svenska försvarsspelet skulle kunna sägas mycket. Till exempel:

Nobels fredspris
Alla lösa går om
Bacillskräck
Spanjorer är fridlysta i straffområdet

Nåja, jag som är obotlig optimist är ganska övertygad om att Sverige fixar det på onsdag.

*****

Apropå optimist, fick ett mail från Limmet (alltid lika kul att höra av dig, mannen!) där han skrev att han är livstidsoptimist. Det är en fantastiskt bra livssyn. Det tror jag att jag också skall bli. Det måste i alla fall vara bra att ha med i sitt CV.

*****

När vi var yngre var vi ett gäng innebandykompisar som umgicks ganska flitigt även på fritiden och var rätt så sammansvetsade. På den tiden (mitten 80-talet) fanns det en happening som hette Lugnetkarnevalen som pågick några dagar och var som det låter, lite karuseller, lite lottstånd och en hel del band som uppträdde. Detta brukade vi försöka gå in på varje kväll och speciellt på helgerna.

Ett år skulle vi dit hela gänget men vissa tyckte det var lite dyrt på tredje dagen i rad. Så de tyckte att vi helt enkelt (vi var unga och oförstående) skulle försöka planka in. De flesta köpte inte idén men två, låt oss kalla dom Tom Wester och Lars-Erik Håkansson, skulle testa lyckan.

Efter att ha smugit runt hela det inhägnade området och utsatts för följande:

trampat i vatten upp till fotknölarna i ett dike utanför staketet,
fastnat i ett träd med en ryggsäck som gick av,
fastnat i staketet på vägen upp,
stukat en fot,
skrapat en hand,
lortat ner kläderna,
blivit jagade av vakter,
blivit jagade av vakternas hundar,
rivit sönder en byxa och slutligen,
landat i en djup lerpöl på insidan av staketet

lyckades de till slut ta sig in på området.

Där vi andra redan var. Glada och med ganska gott om pengar på fickan.

För just den här kvällen var det nämligen gratis inträde.

*****

Ikväll är det dags att se IBF Falun - Pixbo Wallenstam i SSL. Live. Inte från kortsidan dock.

*****

Bit ihop och kom igen då
/Nordström/

Inga kommentarer: