onsdag 23 januari 2008

Ettan kom, tvåan kom, trean kom, fyran... vänta!

En gång på den gamla goda IBK-tiden spelade vi en DM-match i Hedemora mot Källbäckens IBK. Detta Källbäcken som var ett legendariskt lag; de var under många år Dalarnas sämsta herrlag och låg alltid i botten och när man gjorde om seriesystemet så ramlade man alltid ner en division. Till deras försvar skall dock sägas att i slutet av föreningskarriären blev laget ganska bra.

Men åter till matchen, och detta var under den period som Källbäcken inte var så där...jättebra. Senior-DM spelades som utslagningscup och vi hade alltså blivit lottade mot detta lag borta. Matchen slutade...22-0 till oss. Det fanns en hel del saker att minnas från matchen:

Det var min största seger nånsin i innebandy.

Mindre roligt var att jag och Peter Lindqvist som brukade ösa in mål, gjorde endast ett var. Skandal. Som tur var för oss, så gjorde vår kedjekompis Christer Sundin - 0+0. Det har vi retat honom för i många år. Gud, vi var ju nästan lika dåliga.

Skönt nog så klarade sig mitt klubbrekord på 9 poäng i en match. "The Big Kahuna" Peter Bergestål hade 4+4 efter två perioder. Försökte få domaren att visa ut honom och vår coach att peta honom. Men nej. Som tur var så gjorde han inga fler poäng i sista perioden. Puuh.

Vår målis fick sittsår i rumpan.

Vi hade till och med en hejaklack på tre tjejer som var där; två spelare i damlaget och en kompis till mig. De körde ramsor, hejade, skrek och klappade händer. Det roligaste var när de skulle köra ettan kom, tvåan kom osv. De fick köra den ofta kan man säga. Och länge.

Under tiden de körde ramsan "14 kom" gjorde vi 15-0 och 16-0. När de var klara med ramsan "15 kom" gjorde vi 17-0. När de gjort klart "16 kom" stod 18-0.

Dom körde de sista målen ett par minuter efter att matchen slutat.

*****

Det måste vara nåt fel på 'Pool. Man kan inte spela så där mycket oavgjort. Snart börjar till och med CL-platsen segla iväg.

*****

Fick ett mail från Lars Gustafsson, en gammal polare i vår domarkår som numera bor i Uppsala. Han hade lyckats hitta min blogg och följde den med förtjusning (tack Lars). Han var dock lite besviken på att jag körde så lite med Oneliners (tur i o f s att jag inte kör med eyeliner) mot vad jag brukar.

Han påpekade angående incidenten med brandlarmet jag var med om att det larmet kunde ha gått igång av en tredje orsak förutom de två jag nämnde, nämligen:

Att nån hade haft lågskor på sig.

Hegerforsklass på den.

*****

Guuud så spännande handbollen var! En superräddning och så skott i öppet mål på andra sidan. När Svensson greppade bollen tänkte jag: kasta då kasta då kasta då kasta DÅ KASTA DÅ!
Och det gjorde han.

Det finns några sporter som är mer spännande än andra, ja riktigt olidliga:

Handboll - svänger ju så fort, och händer alltid nåt när det är lite kvar.

Pingis/Tennis - man är ju uppvuxen med passeringar, kantbollar, matchbollar, nätrullare.

Curling - faktiskt olidligt spännande under slutstenarna.

Slalom - ska dom åka ur? halka av? tappa skidan?

Sport är kul, men inte bra för nerverna.

*****

Nu ska jag städa lite.

*****

Every breath you take, every move you make
/Nordström/

Inga kommentarer: