söndag 13 januari 2008

Man ska inte vara långsint

När jag klev av elitdomarkarriären och lämnade brorsan ensam så tog "the big kahuna" Peter Bergestål över min plats vid Håkans sida. En gång när de dömt Fornudden i nån match så hade Håkan visat ut målvaktsgalningen, legenden i Uddens kasse, Michael "Murph" Murphy för protest mot domslut. Inte populärt. "Murph" kokade under ytan resten av matchen.

Efter matchen visade det sig att den som skulle betala ut domarpengarna var - "Murph". Men han vägrade helt enkelt att göra det. Moget. Det är tur att man kan skilja på sak och person.

Det hela slutade med att en annan legend, Matte Forslund, fick lägga ut pengarna ur egen ficka.

*****

En annan rolig grej var när Håkan & Peter skulle döma nån annan match i Sthlm. Håkan, som alltid haft fina dyra bilar och dessutom Chevrolet Camaro som sommarbil, envisades alltid med att köpa "domarbilar". Dvs skrotbilar som han köpte jättebilligt bara för att ha till dömningar. Milersättningen täckte ju inte utgifterna för hans vanliga bilar...

Detta innebar dock att bilarna ibland la av, åkte på för få cylindrar, var kalla, svårstartade och gud vet allt. En gång började radion brinna på en av bilarna. Roligast all-time var i alla fall när en av bilarna (tror det var typ nån Volvo 343 eller nåt) låste sig så han bara kunde backa. Synd nog så var de på väg till en elitseriematch och detta hände mitt i Stockholm.

Vad göra? Jo, ringa några domarkollegor i Stockholm som kom till undsättning med var sin bil, in med Peter Bergestål vid ratten. Men dom hann till matchen. Och det gick inte sakta, kan jag tala om. Men det måste ha varit en syn för gudarna att se först en bil framför och en bil bakom med en domare i som eskort. Och så Bergestål backandes mitt emellan.

Speciellt i rondellerna.

*****

Vi har så mycket grejer i våra förråd så jag var tvungen att omorganisera lite och lägga ner en del saker i kartonger. Det smärtade mycket att lägga ner mina gamla kassettband. 246 (!) band, avspelat från LP eller egenhändigt blandade. Alla datorskrivna både på bandrygg och bandsida. Med samma typsnitt och textstorlek. Man måste ju ha varit helt galen då. Då också.

Plockade dock upp Blandat 1981 - 1991, nr 1-20 igen. Få se om jag kan smyga in dom nånstans på nån hylla utan att Helena märker nåt.

*****

Faluns herrar hade tur igen. Dom vann ju. Jädra röta att äntligen sopa bort Balrog-borta-komplexet. Och flyt med att toppkonkurrenterna tappade poäng. Förstår inte hur ett lag kan ha så mycket tur egentligen.

Hoppas alla förstår ironin ovan mot TV-experter, förståsigpåare och andra. Så mycket tur finns inte som skulle göra att ett lag ligger där dom ligger. Hårt arbete, Bra stämning. Stort självförtroende. Bra mix av spelare och ledare. Spel efter resurser. Och så självklart lite flyt också. Där ligger sanningen. Tror jag.

Ser fram emot en magisk seriefinal i FK Arena mot Warberg.

*****

Nu ska jag ut på CDON och beställa fyra klassiker från 70- och 80-talet: Tårtan, Huset Silfvercronas gåta, Dave Allen Show och Dubbelstötarna. Töntigt? Kanske. Nostalgiskt? Oh ja!

Det är tur att smaken är som baken. Dvs delad.

*****

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras
/Nordström/

Inga kommentarer: