fredag 21 september 2007

Vem är du då?

1999 spelades dam-VM i innebandy i Borlänge. Dalarnas IBF var medarrangörer och jag var en av tävlingsledarna för hela VM. Vi hade ganska starka restriktioner på vilka vi släppte in i tävlingskansliet, vi kunde ju inte ha allt och alla springandes där. En man, en stor och kraftig en från Finland försökte dock bara promenera rakt in ett par gånger men jag stoppade honom dock med bestämdhet varje gång. Han blev rätt pissed off till slut. Röd i ansiktet, bråkade och höll på.

Till slut var jag dock tvungen att släppa in honom. Detta efter ett litet internt och diskret tips från innebandygurun Micael Fasth som berättade vem han var. Hur skulle jag kunna veta att han satt med i IFF och var president i Finlands innebandyförbund? Han hade ju ingen namnbricka....

*****

Ingen slipper här fram, här fram, förrän...

*****

Läste Limmets blogg idag och den var mycket tänkvärd. Jag kan säga att jag känner likadant. Jag skriver inte för att komma med på nåra listor eller för att alla skall hålla med mig. Jag skriver bara för att jag tycker att det är så vansinnigt roligt och för mig själv, mina vänner och närmaste bekanta. Om det sedan finns andra som uppskattar det och läser så är det självklart positivt - och jätteroligt. Skulle man å andra sidan tycka att allt jag skriver är spyframkallande så då är det OK också.

Sen vill jag inte att bloggen bara skall vara en innebandyblogg (även om självklart stora delar av den kretsar kring det och idrott i allmänhet), det finns så mycket annat intressant att skriva om. Till exempel så är läsa böcker det bästa som finns, nej se på film förresten, eller kanske lyssna på musik, nej det måste vara frågesport och allmänbildning. Nej, det är nog nostalgi. Eller? Just ja, glömde historia. Och familjen är ju bara viktigast. Och leka med svenska språket är oerhört kul. Ni ser! Det är så mycket som är roligt! Humor och ironi är också roligt...

*****

Limmet skriver vidare att det är utvecklande att läsa. Det stämmer till 100%. Och faktum är att många av de gamla klassikerna, ja t o m gamla verk från det gamla Rom och Grekland rymmer såväl intriger och spänning som djup och komedi. Ta Shakespeare, ta Ibsen, ta Strindberg!

*****

I helgen stundar domarfortbildning i dagarna två. Cirkus 65 pipblåsare skall drillas under bland annat Nordströms ledning.

*****

Davis Cup: Trots förlusten, riktigt bra comeback av Tablettasksmannen. Och namnen Thomas spelade stundtals drömtennis. Matchen lever. I morgon är det dubbelmatch mot bröderna Bryan. De skall tydligen bo ihop och ha samma bankkonto. Weird....

*****

För er som är lite yngre, i 14-16-årsåldern, kan jag rekommendera en bok av Sara Kadefors som heter Sandor Slash Ida. Läste den på lärarutbildningen och jag tror ni kommer att känna igen er.

*****

Eftersom vi var inne på läsning får dagens lista symbolisera detta. Tio klassiker, ej att förakta eller skratta åt:

Animal Farm - George Orwell
Vildanden - Henrik Ibsen
Brott och Straff - Fjodor Dostojevskij
I väntan på Godot - Moliere
Hemsöborna - August Strandberg
Lång dags färd mot natt - Eugene O'Neill
Den inbillade sjuke - Moliere
Gengångare - Henrik Ibsen
Krig och fred - Leo Tolstoj
Röde Orm - Frans G Bengtsson

*****

Vilket engelskt fotbollslag är mest beläst? - Reading...

*****


Tomorrow never dies
/Nordström/

Inga kommentarer: