tisdag 4 september 2007

Innan Foppatofflorna

Peter Forsberg var faktiskt en ganska duktig innebandyspelare en gång i tiden. Jag har dömt honom en gång när han spelade i VK Raskets juniorlag. Fast då visste jag ju inte att det var han som var han förstås. Men ändå. Har även dömt några andra kändisar såsom hockeyspelarna Håkan Loob, Anders Eriksson och Niklas Persson, lite bandykändisar som Magnus Muhrén och Danne Hjelm. Före detta tennisproffset Magnus Tideman var coach i ett kval en gång. Har även haft fördelen att spela med Kalle Dahlin (orienteraren), han var riktigt duktig på ib också. Men den bästa icke innebandyspelare jag spelat med måste vara Valerij Gratchev, Falu BS ryss som ett tag var världens bäste bandyspelare. Bildade backpar med honom i en match i Viking Line Cup. Jädrar, vilket spelsinne han hade. Det var lite nostalgi a la idrottskändisar...

*****

Har dåligt med läsning, måste ut på CDON.COM och införskaffa nyförvärv. Det blir två Åsa Larsson (Svart stig och Det blod som spillts), en Jeffrey Deaver (Det tolfte kortet), en Ann Cleeves (Svart som natten) och en Dennis Lehane (Mörker, ta min hand). Kan det kanske bli nån film också? De närmaste veckorna är räddade!

*****

I morgon skall jag döma internmatch mellan IBF Falun Elit och IBF Falun Ungdom (herrar). Spännande. Kommer nog smälla en del... Ska döma ensam, och tycker på nåt vis att det är bra. Visst, klart att man skall vara två och jag har dömt med många bra kollegor. Men när man dömer ensam får man ju liksom bestämma själv, och inte bry sig om nån annan. Man kan hålla sin egen nivå och trampar ingen på tårna. Jag vet att vissa domare aldrig ens skulle utsätta sig för att döma ensam, men jag tycker det är en utmaning.

En ensamdömning jag aldrig glömmer var en final i Stockholm Winter Games. Jag var tävlingsledare men det blev domarkris på slutet så jag fick hoppa in och döma. Matchen var en final i herrjuniorer 20 mellan två finska lag där ingen kunde svenska och en kunde knagglig engelska. Ena laget hade blåa byxor och vita tröjor med blåa ärmar. Det andra laget hade vita byxor och blåa tröjor med vita ärmar. Snacka om omöjligt att se skillnad. Inget av lagen hade reservtröjor... Så där stod jag, ensam, ingen skillnad på lagen, ingen förstod nåt och med 30 hormonstinna juniorer. Men det gick bra, hör till de bästa dömningarna jag gjort. Det vara bara att låta rutin, rörelse, kroppspråk och pipa tala...

*****

Dagens lista; bloggen idag blev av någon anledning domarinfluerad, så dagens lista blir två:

De tio bästa domarna jag dömt med:

Håkan Nordström, Falun
Peter Bergestål, Falun
Göran Berg, Stockholm
Mike Bengtsson, Varberg
Ulf Rehnfeldt, Gävle
Per Hellberg, Avesta/Göteborg
Magnus Nordahl, Gävle
Kalle Seiler, Sandviken
Anders Asp, Falun
Lena Birath, Falun


Mina fem bästa dömningar:

Tomasgården - Lockerud, SM final herrar
Stockholm - Västernorrland, SM-final för distriktslag
Haninge - Balrog, elitseriederby
Sjöstad - NB 87, semifinal Stjärncupen
Uppsala Studenter - Hudiksvall, kval till elitserien

Bästa matchen som - aldrig blev av: Jag tror det var 1994 när Balrog och Sjöstad möttes i SM-final. Det här året var innebandyn - och framför allt Balrog - riktigt bra. Vi fick välja om vi ville ha andra eller tredje SM-finalen. Vi chansade (tänk så fantastiskt att få en avgörande SM-final) och gav bort den andra matchen. Då vann Balrog i två raka.... That's Life!

*****

Odödliga svenska Tv-serier från 70-talet: Den vita stenen (ooo, Farornas Konung och Fideli) och Pojken med Guldbyxorna (wow, det kom tior ur fickorna). Ett måste på DVD. Liksom Kullamannen och Kråkguldet. Om jag har dom - Klart jag har dom! Nu saknas bara Huset Silvercronas gåta.

*****

It aint over till the fat lady sings - ett mycket märkligt uttryck. Men det tar vi en annan gång.


Det är mycket nu
/Nordström/

Inga kommentarer: