måndag 10 september 2007

Man e' inte ung längre

Strosade genom stan i väntan på bussen hem efter jobbet. Passerar fyra ungdomar i typ 13-kanske-17-det-är-ju-omöjligt-nuförtiden-att-se-hur-gamla-de-är-åldern. Två pojkar, två flickor. Två hade rosa hår, en lila och en grönt. Sulor högre än innebandysarg och piercingar, smink och tatueringar överallt. Får dom mängdrabatt när dom handlar? Fastnar inte t ex spagetti i tungan när man äter? Ser man om man är smutsig när man har en hel serietidning på kroppen? "Rulla runt lite så jag får läsa klart".

Hjärtat ville ropa: JAG VILL OCKSÅ GÅ PÅ MASKERAD! Men hjärnan hindrade mig innan genom att säga till mig: Du är över 40, dom är ungdomar, du har också varit ung, dom får göra som dom vill, saker är inte som när du var liten. Så jag sa inget. Utan log bara det där lilla fåniga Svenssonleendet som säger "jaja" som man gör när man inte riktigt vågar stå för vad man tycker men ändå vill visa det på nåt sätt. Det är bara så svårt ibland att saker och ting förändras så mycket. Allt kan inte bero på att jag blivit för gammal...

*****

Kan inte låta bli att le varje, varje, gång Gratjova kallar BK Häcken för BK Röva. Fantastiskt roligt.

*****

Ta en dikt av Kristina Lugn, gör en remake på den, sampla från en scenföreställning av Jonas Gardell, krydda med lika delar Lundell och Winnerbäck. Lägg sen in fioler, trumma och en oslagbart skickligt spelad mandolin så får ni Magnus Johansons mästerverk Vakna nu Annelie!

Kan därför inte låta bli att delge den fantastiska texten, även om den är lång.

Vakna nu Annelie
männen från Venedig
dom har stängt sin fabrik
du är faktiskt ledig

Klä dig i nått himmelsblått
och på huvet en kalott
kaffet kokar på vår spis
vakna nu Annelie

Spårvagnarna dom kör ikapp
nerför Drottninggatan
gubben i sin silverfrack
tänder morgonbrasan

Du och jag är samma sort
fast jag är lång och du är kort
det stod i morgontidningen
upp med ögat Annelie

På tyska torget Annelie
står en blåsorkester
dom värmer sig med akvavit
och stämmer instrumenten

Grannens ungar övar på
basfiol och trombon
Jasper spelar mandolin
vakna nu Annelie

Och luras inte Annelie
jag vet att du är vaken
snön har fallit bomullsvit
över alla taken

Kom och var min vinterfru
torghandeln har börjat nu
vi skall köpa dig nåt fint
det blir väl bra, Annelie

Det knarrar under sulorna
och jag har långkalsonger
spara alla smulorna
hör på fågelsången

Jag är full av vinterhyss
kom och ge mig en kyss
jag är du och du är vi
vakna nu Annelie!

*****

Dam-VM i fotboll, Tyskland - Argentina 11-0. Så säger dom att innebandyn är underutvecklad... Såg ni Pia Sundhage i TV-sporten förresten? Man blev ju nästan rädd...

*****


What goes around comes around
/Nordström/

Inga kommentarer: