torsdag 13 september 2007

Har du eld?

Det jag är mest nöjd med i min innebandykarriär är nog dömningen. Den har ofta gått klockrent - vilket dock inte hindrat att man åkt på en och annan mina ibland. Men det får man bjuda på... Dömde ju oftast med brorsan i elitserien och SM-slutspel men en gång dömde jag av någon anledning med en annan kollega matchen Mora IBK - Balrog i norra elitserien. Mora spelade med legendaren Lillis Wallin (den mannen är ett unikum, han har sprutat in poäng i över 20 år) i spetsen och Balrog hade hela gardet med Brolle, Silen, Christian, Conny mfl mfl.

Hur som helst, en bit in i andra perioden kommer Jonas "Silen" Eriksson en mot en. Silen fintar, Morabacken gör världens tydligaste obstruktion. Jag är mittplansdomare och är precis på väg att blåsa av och göra strafftecknet. Min kollega, som var domaren nere vid målet, väljer dock att högt och tydligt ropa: "Spela!". Jag, placerad på mitten, kan där inte gå in utan låter sakta armarna glida ner bakom ryggen. Om man säger så här, nöjd var inte det första adjektiv man tänkte på när man iakttog Balrogspelarna.

I pausen när jag och kollegan står vid seket kommer Silen fram till oss, tiitar på oss, skakar på huvudet och säger: "Här vi springer vi arslet av oss, och så står ni och röker på planen." En vid det här laget odödlig kommentar. Jag var, inne i mitt huvud, böjd att hålla med. Ibland måste man erkänna att man, som det heter, sitter med skägget i brevlådan...

*****

Har formligen plöjt genom två av Stieg Larssons böcker; Män som hatar kvinnor och Flickan som lekte med elden. Nu är det bara att invänta att den tredje, Luftslottet som sprängdes, blir billig... Lisbeth Salander är en riktigt annorlunda hjälte!

*****

Min fru lagar alltid vansinnigt god mat, vilket inte är bra för matchvikten. Måste nog börja motionera snart. Eller vänta till våren. Eller...

*****

Jag har inget emot Stockholmare, har träffat massor av trevliga. Hade dock en smålänning som föreläsare en gång på en elitdomarkurs som inte riktigt var så imponerad av ett domarpar från The Big City. Han kallade dem bröderna Lacoste. Vi undrade sjävklart varför. Det enkla svaret var: Dom har ju stora munnar och inga öron. Priceless!

*****

Det finns inget som går upp mot Gary Larsons skämtteckningar. Kombinationen mellan bild och text är oslagbar. Intelligent humor, rekommenderas!

*****

Klockan tickar, kudden drar.

*****


Run Forrest, Run
/Nordström/



*****

1 kommentar:

missdalarna sa...

Eller inte äta så stora portioner älskling.. love you!!