fredag 14 september 2007

Cupdags!

Skall tillbringa hela helgen med att vara tävlingsledare för Jolly Cup i Falun. Från att ha varit en ganska liten turnering har den växt, det är faktiskt 74 lag anmälda. Den är dock en vindpust jämfört med Viking Line Cup som går i maj. Skönt dock att slippa vara så på tå hela tiden...

*****

Till skillnad från min farfar (som var en riktig idrottsidiot) så var min farmor totalt ointresserad av sport. Det yttrade sig bland annat i följande klassiska kommentarer:

Ska ni sparka handboll?

Jag tippar oavgjort, 3-2.

*****

Såg att Ett Öga Rött har gått upp på biodukarna. Har ju aldrig tid att gå på bio, men jag kan verkligen rekommendera boken av Jonas Hassen Khemiri. Språket är mustigt och urflippat med en härlig invandrarsvenska, där huvudpersonens tankar är huvudspåret i boken. Sonens kamp mot pappans försvenskande är underbar att följa.

*****

Skrev ju om min gamle vän Tom Wester i bloggen förut. Förutom sina dåliga utkast hade han en svaghet till: Det engelska språket... Vi hade besök av två engelska tjejer och då myntade han bland annat uttryck som: Are you golvsitters? och Shall i put on a skajva?

På skrivningar i engelska har han bland annat lyckats med svaren: lunginflammation = lungsfly, och, en riktig klassiker, Rökning förbjuden = You can not smells. Rekordet måste dock vara när han inte kom på vad tjock hette på engelska, utan skrev det tyska ordet som han kunde. Dvs, dick...

*****

Favoritlåten just nu (igen) är Shut Up med Black Eyed Peas. Så fort man blir förbannad på nåt är det bara att spela den. Tänk bara på Hristo Stoitchkov. Klassisk filmsnutt!

*****

Nu har Tom faktiskt bättrat sig på engelska rejält, och han har dessutom överlägset fler styrkor än svagheter, och han är utanför min familj den bästa människan i min värld. Saknar din närvaro i Falun, Tom!

*****

Snart stundar McDonaldslunch med frugan och minstingarna, happy lunch!

*****


Lär som du skall leva i evighet, lev som du skall dö i morgon
/Nordström/

****

Inga kommentarer: