torsdag 27 september 2007

Ska vi leka burken?

Under alla år man dömt i distriktet fanns det en favvodömning. Fredagskvällar i Östra Skolan i Grängesberg. Grängesberg är en liten by i Dalarna för er som inte vet det -:). Alltid två matcher, den första 20:00 och den andra 22:00, vilket innebar att det alltid blev jättesent. Kvällen avslutades alltid med mosbricka på tågstationen mitt i natten. Ingen annan ville ta dom här matcherna men jag och en kollega, Peter Bergestål, åkte alltid dit. Det var nåt med atmosfären och folket som gjorde det så makalöst roligt.

På varje, och då menar jag verkligen varje, match fanns där en äldre gubbe som alltid var grymt överförfriskad och alltid skällde på oss domare och motståndarna. Det finns en ganska stor läktare i hallen där han huserade. En gång var han extra missnöjd med något domslut varför han började gå nerför läktartrappen med en ölburk i handen, sludderropandes: Domarn! Domarn! Du är full du! Varpå han stöp och voltade nerför hela trappen...

*****

Varför får inte berusade personer spela boxplay? De kan endast spela när man har fullt lag på planen...

*****

En annan man som var speciell att döma var Kenta Sjögren. Säga vad man vill om den mannen, men han har alltid gett inebandyn publicitet. Likadan var han som spelare, engagerad, exalterad och inte tyst en enda minut. Tog man honom på rätt sätt med glimten i ögat var det aldrig några problem. Han dök upp i Mora då och då på St Mikaelsspelen med sitt Haninge. Detta tillsammans med legender som Jonte Kronstrand, Oscar Gleisner och Eric Huijsers.

*****

En av de genom åren roligaste kommentarerna till en domare som resulterat i matchstraff till spelaren (som faktiskt senare blev förbundsdomare) måste vara, och detta sagt i frustretat tillstånd: Ååh, jag önskar jag fick skrynkla ihop dina glasögon!

Man måste liksom se det framför sig och föreställa sig hur det skulle se ut när han utförde det...

*****

Alla tippar sluttabeller överallt i herr- och dameliten. Det är ingen idé, jag kommer bara att sitta med skägget i brevlådan/trampa i klaveret/skita i det blå skåpet + alla andra uttryck som man kan komma på. Jag nöjer mig med att tippa att ungefär sexton lag går till slutspel i herr-respektive damserien. Och gissar att ungefär fyra lag finns i Globen när allt drar ihop sig. Däremot blir jag oerhört besviken om inte Caperio Täby är ett av dom.

*****

Farbrorn på läktaren i Grängesberg klarade sig för övrigt.

*****

Asta manana
/Nordström/

*****

Inga kommentarer: