tisdag 25 september 2007

Skjut då!

Under min spelarkarriär gjorde jag en hel del poäng och rätt många mål som hårt slitande högerforward. Dock kunde jag inte skjuta speciellt hårt, vilket gladde mina lagkamrater och vilket man fick höra ganska ofta. Kommentarer av typ - Vad hände? - var rätt vanliga om man nån gång fick på en lyckträff. Vid den här tiden var det mycket vanligt med Speedshooting och även äldre spelare, inte bara ungdomar, prövade lyckan ganska ofta.

Självklart tjatades på mig att jag skulle pröva men med tanke på den enorma mobbing som skulle ha inträffat så blåvägrade jag alltid. Dock kliade det lite i klubban och man var väl lite fundersam på om man skulle testa. En gång under en Isostar Cup kom tillfället; turneringen var slut för natten, inget folk var kvar och speedshootingen var fortfarande uppkopplad... Till saken hör att det fanns tre till som sköt väldigt, väldigt lö... försiktigt. Jag tog mod till mig och letade på dom.

Mitt under en lördagsnatt i Lugnets sporthall i Falun utspelades innebandyhistoria. Ty då arrangerades världens första, och såvitt jag vet, enda SM i Slowshooting. Jag kommer aldrig, oavsett erbjuden summa, att avslöja följande:

1) Vilka de andra var
2) Vilket mitt resultat var
3) Vilken det hårdaste - eller lösaste - skottet var

*****

Alla lösa går om...

*****

Igår började världens längsta transportsträcka. Trailern som aldrig tar slut. Träningsmatcherna inför allvaret. Serien som ger Da Capo en helt ny innebörd. Jag talar om Superligan, nej förlåt, elitserien i ishockey. Så fullständigt ointressant, vem bryr sig om alla matcher? Spännande och värt att titta på blir det möjligen framåt semifinalernas avgörande matcher. Tre miljoner finnar, slovaker, danskar och avdankade transatlanter skall trängas och ta plats för unga svenska juniorer.

*****

Fotbollsallsvenskan går in i sin slutfas. Även om kvaliteten inte är så bra är det outrageous jämnt och spännande. Varenda match slutar ju avgjort. Arne Hegerfors har ju sin Supersöndag eller vad den heter i TV, snart får han väl köra en variant av sitt gamla succéprogram Kryzz... Ikväll har IFK chansen att take the lead om dom derbyslår GAIS. Ny ledare varje dag...

*****

Nuförtiden är det bra kvalitet på ib-bollarna. Men från den tiden när de sprack i två halvor när man sköt för hårt (nej; jag har aldrig spräckt en boll), är det nån som kommer ihåg Boden-bollen? Falukorv, Morakniv och Bodenboll. Tre svenska klassiker.

*****

Time's Up!

*****


Bättre lyss till en sträng som brast än aldrig spänna en båge
/Nordström/

Inga kommentarer: